‘Bedrijven die niet bezig zijn met maatschappelijke én financiële winst sterven op termijn uit’
Dit is het eerste deel uit de serie ‘Purpose Marketing’ van Frank.news
De aardige mensen van Studio Dokter de Graaf vroegen ons (Frank.news red.) een tijdje geleden of we het leuk zouden vinden om ‘samen’ weer wat video’s te maken. Nu weten wij dat jullie graag iets horen op onze site over ‘purpose marketing’ dus dat leek een aardig onderwerp. Al snel mailden we wat namenlijstjes heen en weer, maar vooral wat vragen aan deze experts. Deel 1.
Een serie over purpose marketing: deel 1
Ons grote doel? We zoeken naar iets van oprechtheid in de komende afleveringen, naar voorbeelden, methodieken van gemeende purpose bij bedrijven. Hoe zorg je er nu voor dat je één doel hebt als bedrijf, een gezamenlijk verhaal waar iedereen – op zijn of haar manier – achter staat?
In de eerste aflevering verkennen we het vakgebied een beetje met Jacqueline Bosselaar (Het PR Bureau), Kees Klomp (Purpose People Practise), Dorkas Koenen (Rabobank), Markward van der Mieden (oprichter en schrijver ‘Good Business’), Niko Koffeman (Vegetarische Slager) en Paul van Kuilenburg (Alfred).
Werkt purpose marketing?
De ‘purposekenners’ die de makers van Studio Dokter de Graaf spraken, lijken – da’s logisch – allemaal te geloven in purpose marketing. Bosselaar: ,,Ik durf te stellen dat bedrijven die kiezen voor een purpose model sneller groeien.” Van der Mieden is ook duidelijk: ,,Bedrijven die niet bezig zijn met maatschappelijke en financiële winst gaan op termijn uitsterven. ”Koffeman is wel realistisch: ,,Een heleboel bedrijven hebben geld verdienen als purpose en het is niet aan mij om daar een waardeoordeel over te hebben. Unilever heeft gezegd: als de opwarming van de aarde drie graden is dan hebben we geen bedrijfsactiviteiten.”
Van betekenis zijn
Kees Klomp brengt ook wel wat verdieping aan. ,,Bedrijven die niet van betekenis zijn, gaan het verliezen van de bedrijven die wel betekenis hebben. Maar het heeft niets met communicatie te maken, zelfs niet met storytelling, maar met story doing.” De vraag is of de consument purpose belangrijk vindt. Kopen we eerder als we weten dat een bedrijf ‘goed doet?
,,Je moet mensen uitdagen om er naar te blijven handelen,” zegt Koenen van Rabobank. Paul van Kuilenburg zorgt voor de relativerende toon waar we altijd van houden bij frank: ,,Als marketeer ben je 24/7 bezig met jouw merk en dan is het makkelijk om te overschatten hoe geïnteresseerd consumenten daarin zijn.”
Is purpose ook een reden voor mensen om bij een bepaald bedrijf aan de slag te gaan? Koffeman: ,,De mensen die bij ons gingen werken, waren lang niet allemaal vegetariër, maar ze zijn het wel bijna allemaal geworden en ze werken harder dan ze zouden doen voor een willekeurig bedrijf. ”
Klomp: ,,Ik weet dat er bedrijven zijn die vroeger heel gewild waren nu lastig nieuwe mensen kunnen vinden omdat ze onderdeel zijn van het probleem. Jonge mensen willen geen onderdeel zijn van het probleem.” Van Kuilenburg is wat gematigder. ,,Ik denk dat er genoeg mensen willen werken voor bedrijven zonder purpose, maar waar ze gewoon lekker betaald krijgen.”