‘Ga voor dubbele winst.’
Dit is het tweede deel uit de serie ‘Purpose Marketing’ van Frank.news
Dat purpose marketing blijft een zeer interessant onderwerp met allerlei psychologische, financiële en ethische kanten. Ga maar eens aan een tafel zitten en schrijf in 10 minuten alle vragen op over ‘purpose’ die je kan bedenken. Precies dát deden wij met de mensen van Studio Dokter de Graaf in aanloop naar deze serie. In aflevering 2 komt daar een drietal aspecten van voorbij; hoe kritisch is de consument op purpose, moet je als bedrijf vertellen dat je ‘goed doet’ en kun je focussen op purpose en tegelijk winst maken?
Kritische consument
Ja, de consument is kritischer geworden de afgelopen jaren, zo constateren de mensen die we spraken. Dorkas Koenen van Rabobank: ,,Ik denk dat klanten vergeleken met 30 jaar geleden een stuk cynischer zijn naar bedrijven.” Markward van der Mieden (van het boek ‘Good Business’) legt het op een andere manier uit: ,,Je valt door de mand als het niet klopt, bedrijven die aan purpose doen liggen ook onder een vergrootglas.” Nico Koffeman van De Vegetarische Slager vindt dat je wel degelijk grote doelen mag hebben als bedrijf:,,Vanaf dag 1 zijn we duidelijk geweest in ons missie, namelijk de grootste slager ter wereld worden. Dus als we een klein, gezellig, Nederlands initiatiefje wilden blijven, hadden we dat dus nooit gezegd.”
Nuchterheid
Kees Klomp (bijvoorbeeld Handboek Betekenisvol Ondernemen) denkt niet dat onze Hollandse nuchterheid een belemmering is om aan purpose te doen. ,,Ik vind het wel meevallen eigenlijk. Als je kijkt in de wereld naar succesvolle betekenisvolle bedrijven kom je vaak een Nederland bedrijf tegen.”
Koffeman legt uit dat je het helemaal niet stil hoeft te houden als je iets goed doet. ,,Een reden om er wel over te vertellen is dat heel veel mensen niet weten dat je een product hebt dat beter is voor de omgeving.”
Koenen lijkt iets voorzichtiger sinds de negatieve reacties op de Rabobank-campagne waarin de bank de ambitie uitsprak om minder honger op de wereld te realiseren: ,,Als je je ergens mee onderscheidt, krijg je als snel een tegenreactie. Ambitieus zijn leidt ook tot een stukje cynisme.”
Samen een beter wereld
De nuchtere Paul van Kuilenburg van Alfred legt uit hoe de kijkers reageerden op de ‘Growing a beter World together-campagne van Rabobank. ,,Ik denk dat de campagne van Rabobank daar echt last van heeft gehad. Zo van: Het voedselprobleem oplossen? Doe even normaal, je bent een bank.” Dorkas Koenen: ,,Vaak zeggen marketeers, neem een positie in. Maar als je dat dan doet, vindt iedereen daar iets van. We hadden het op een andere manier kunnen communiceren, maar ik had gehoopt en verwacht dat we meer positieve feedback hadden gekregen op het feit dat we daar onze best voor deden.”
Goed doen en winst maken
Oké, het is dus belangrijk dat de consument je purpose intenties gelooft. Kan je eigenlijk geld verdienen met purpose?
Koffeman: ,,Jaap (Korteweg, BH) en ik zijn het bedrijf begonnen met het idee om ons pensioen erin te stoppen met 90 procent kans dat we alles kwijt waren…..nee, daar is geen sprake meer van.”
Markward van der Mieden gelooft wel degelijk in de combinatie van winst en purpose, sterker nog wie zijn boek heeft gelezen weet dat hij pleit voor beide want als je die focus niet hebt op geld verdienen dan kun je die impact ook niet maken. ,,Ik zou marketeers willen uitdagen om groter te denken, om te kijken welke problemen leven er in de maatschappij en hoe kan je daar geld mee verdienen. Hoe kan je producten ontwikkelen voor je klant én voor de maatschappij?”
Kees Klomp denkt toch echt dat het hoge doel centraal moet staan: ,,Elke betekenisvolle ondernemer heeft ergens in zijn statuten staan dat als het probleem is opgelost dat hij zichzelf opheft.” Het slotwoord hierover is natuurlijk aan Koffeman die het bedrijf, dat hij samen met Korteweg begon, verkocht aan Unilever. ,,Wij zijn geen types om een boot te kopen van de opbrengst van de verkoop. We gaan nu een nieuw bedrijf beginnen waarbij we melk maken zonder koeien.”