GOOD BUSINESS

 

Kennis maken?

Wenckebachweg 144
1114 AD AMSTERDAM

Markward@goodbusiness.nl
+31 6 42 811 507

‘De overheid kan niet de oplossing bieden voor ieder probleem in de maatschappij’

Dit is het vijfde deel uit de serie ‘Purpose Marketing’ van Frank.news

In de vijfde en laatste aflevering van onze videoserie over purpose marketing beantwoorden de experts de vraag: wie moet er eigenlijk aan purpose doen? Is dat een taak van de overheid of hebben bedrijven daarin een verantwoordelijkheid?

In de VS ging Domino’s Pizza de weg repareren zodat pizzabezorgers beter hun spullen bij klanten konden brengen en in Nederland zijn er soortgelijke plannen. Het pizzabedrijf is in gesprek met gemeenten om lantaarnpalen te plaatsen op slecht verlichte wegen. Via de website kunnen klanten zo’n donkere weg doorgeven en vervolgens kan Domino’s ermee aan de slag. Is het een aardige PR-stunt of oprechte purpose? Het is in ieder geval logisch.

Kans om meer mogelijk te maken

De experts kenden deze case nog niet toen we het interview afnamen, maar ze buigen zich wel over de vraag: wie gaat het doen? Of als we Japke een beetje willen plagen: wie pakt die purpose handschoen eigenlijk op? Jacqueline Bosselaar van Het PR Bureau heeft daar wel ideeën over. ,,De overheid kan niet de oplossing bieden voor ieder probleem in de maatschappij. Ik vind het interessant om dit soort experimenten aan te gaan. Ik zie het als een kans om meer mogelijk te maken.”

We beginnen de video (dank weer aan makers Ans en Ilse voor de relaxte samenwerking) met de vraag (maar dan professioneel geformuleerd): is dit purpose gedoe eigenlijk een blijvertje? Paul van Kuilenburg (Alfred) twijfelt: ,,Ik denk dat er echt bedrijven ontstaan die zijn gebouwd op purpose. Maar ik verwacht dat alle bedrijven die in de vakmedia hierover lazen en die toen ‘iets met purpose gingen doen’ weer op een andere band wagon springen.”

Niet alleen financiële winst

Oprechte purpose dus, dat hebben we nodig. ,,Als je echt relevant wilt blijven dan streef je niet alleen financiële winst na, maar ook maatschappelijke winst,” zegt Markward van der Mieden dan ook. ,,Bedrijven moeten het doen, die hebben de innovatiekracht. Die hebben de financiële middelen om te investeren in de transformatie.” En Niko Koffeman (De Vegetarische Slager) formuleert het nog wat stelliger. ,,Als we niet meer aan purpose doen dan komt het einde van onze geschiedenis in zicht.” Dorkas Koenen van Rabobank: ,,Ik denk dat klanten meer te zeggen willen hebben over de maatschappelijke impact en daar ook over mee willen kiezen.”