GOOD BUSINESS

 

Kennis maken?

Vind en bind talent! Bouw een sterk werkgeversmerk

Binnen verschillende beroepsgroepen ontstaan er vandaag de dag meer vacatures dan werkzoekenden. Vooral de techniek en ICT ervaren knelpunten. Maar er is ook steeds meer vraag naar vakmensen in sectoren zoals de zorg, pedagogiek, onderwijs, logistiek en dienstverlening zoals horeca en schoonmaak. Ondertussen zorgt de vergrijzing ervoor dat veel ervaren medewerkers organisaties verlaten. Waardoor organisaties veel waardevolle kennis kwijtraken. Het aantal nieuwe medewerkers dat vanuit de schoolbanken instroomt is onvoldoende om de aantallen uitstromers te compenseren. Zo ontstaat er een krapte op de arbeidsmarkt. Veel werkgevers vissen in dezelfde vijver. Ze concurreren met elkaar om de juiste talenten te vinden, binden en behouden. En dat is niet gemakkelijk, waardoor de groei van veel bedrijven stagneert. 

Wat is je Employee Value Proposition?

Terwijl veel organisaties al jaren aandacht hebben voor hun unieke value proposition, oftewel hoe ze met hun producten of diensten van toegevoegde waarde kunnen zijn voor hun klanten, hebben nog maar weinig organisaties aandacht voor hun unieke employee value proposition. Oftewel, hoe ze aantrekkelijk en van toegevoegde waarde kunnen zijn voor hun medewerkers. Zonde, want in een tijd van krapte op de arbeidsmarkt is het essentieel om onderscheidend te zijn als werkgever. 

De ingredienten voor een aantrekkelijke EVP

Een goede value proposition voor je potentiële medewerkers bevat allereerst de belangrijkste functionele aspecten. Hierbij gaat het om basisbehoeften zoals salaris, arbeidsvoorwaarden en werkinhoud. Ten tweede is de waardepropositie emotioneel aantrekkelijk. Deze emotionele aantrekkingskracht creëer je door inzicht te geven in jullie cultuur en werkomgeving. Waar staan jullie voor als organisatie? Zijn jullie een informeel en gezellig bedrijf, met veel humor en sociale activiteiten. Of zijn jullie heel prestatiegericht en streven jullie elke dag naar het maximale resultaat? Natuurlijk heeft elke organisatie aspecten van beide, maar waar blinken jullie in uit? Tot slot wil je laten zien hoe jullie betekenisvol zijn op het werk en in het werk. Hoe draagt jullie organisatie bij aan het geluk, de gezondheid of succes van jullie klanten? En wat doen jullie om medewerkers te helpen hun ambities te realiseren? 

Hoe trek je jullie ideale medewerker aan?

Maak net als je dit voor jouw klanten doet, inzichtelijk wie jouw ideale medewerker is. Oftewel wie is je doelgroep? En op welke kanalen bevinden deze potentiële medewerkers zich? Denk aan events, onderwijsinstellingen en sociale media zoals LinkedIn, Facebook en Instagram. Start al vroeg met het bouwen aan een sterk werkgeversmerk. Dus niet pas als je een tekort aan medewerkers ervaart. Laat zien hoe jij van toegevoegde waarde bent voor (potentiële) medewerkers op de relevante kanalen. Want als groeiend bedrijf zeg toch het liefst ja tegen je klanten én medewerkers?